Reissunaisen reppu: Thaimaa 2007

Ennen paluuta Australiasta Suomeen mä päätin poiketa Idän venetsiassa, Bangkokissa. Halvat hinnat ja eksoottinen ruokakulttuuri olivat houkutus, jota en voinut vastustaa. Koska aikaa oli useampi päivä, päätin kaiken sen shoppailun lisäksi tutustua myös Bangkokin ympäristöön.

Saavuin Sydneystä Bangkokiin myöhään illalla ja sain heti huomata, ettei busseja valitsemani hotellin alueelle enää siihen aikaan kulkenut. Kyytiä tarjoavat ihmiset roikkuivat hihassani ja yritin turhaan tinkiä sopivaa hintaa, sillä eihän mulla ollut mitään havaintoa siitä, mitä taksin hotellille pitäisi maksaa. Pääsin kuitenkin turvallisesti ja vain jonkin verran köyhempänä perille. Hotellin vastaanotto yllättyi tulostani ja sain taas todeta hotellinvarausohjelmien (ja varauksen vahvistamisen soittamalla) epäluotettavuuden. Mulle järjestettiin kuitenkin normaalin huoneen hintaan vapaana ollut sviitti, jossa uni todella maittoi. Luksusta vuoden rinkkamatkailun jälkeen.

Oudon aamupalan ja kitkerän kahvin jälkeen lähdin kiertelemään kaupungille. Tuk tuk -kuskit tarjosivat vuorostaan kyytiä, mutta suuntasin Sukhumvit-linjan metrolle. Se osoittautui nopeaksi tavaksi päästä eteenpäin liikenteessä, joka muuten oli meluista ja sekasortoista. Kaupungilla kävellessä pysähdyin erääseen kadunkulmaan ja mietin mistä mahtaisin löytää halvan marketin. Eräs ohitseni kävelevä tyttö ilmeisesti luuli, että pelkään liikennettä, sillä se tarttui mun käteen ja talutti minut tien yli. Thaimaalaisten ystävällisyys oli aluksi ihanaa, mutta pian mä huomasin, että ystävällisyyttä vastaan odotetaan turistilta jotain. Rahaa.

Shoppailu oli hauskaa, kun lopulta löysin valtavan ostoskujasokkelon. Törmäsin siellä brittiin, joka kertoi asuvansa puolisonsa ja pienen vauvansa kanssa Thaimaassa oman kotimaansa luottokorttivelkoja paossa. Mietin onko se sitten kivaa elämää. Ei voi viedä vauvaa edes isovanhempien luo. Kiertelin myös eri ostoskeskuksissa, joista löytyi kalliitakin vaatteita. En ollut vuoteen leikkauttanut hiuksiani, joten kaiken backpackerimatkailun jälkeen oli virkistävää käydä kunnon kampaajalla ja kasvohoidossa.

Kwai-joen silta

Eräänä päivänä lähdin erään vanhemman brittimiehen ja tämän nuoren thai-seuralaisen sekä kolmen oppaan kanssa päiväretkelle Kanchanaburiin. Nojailin Kwai-joen sillanpieleen ja hymyilin kiltisti thaituristeille, jotka hämmästelivät mun vaaleita hiuksia. Kwai-joen yli kulkeva rautatiesilta rakennettiin toisen maailmansodan aikana ja kyseinen rautatie sai nimen kuoleman rautatie, koska rakennustöissä kuoli noin 100 000 ihmistä. Mä olin joskus vuosia aiemmin nähnyt elokuvan Kwai-joen sillasta ja odotin näkeväni vanhan puisen sillan. Elokuva kuvattiin kuitenkin Sri Lankassa, sillä alkuperäinen silta oli toki puinen, mutta se tuhottiin pommituksissa ja rakennettiin uudelleen teräksestä. Nyt käyskentelin siis teräksisen sillan päällä ja menin läheiseen sotamuseoon lukemaan lisää kuoleman rautatiestä. Myöhemmin tuksuttelimme museojunalla vanhan puusillankin ylitse. Maittavan thairuokalounaan jälkeen vierailin pikaisesti tiikerisolassa, jossa munkit keppeineen kouluttivat tiikereitään. Mä en oikein ymmärtänyt miksi niin upeita eläimiä pitää pitää metrin ketjussa kiinni. Tosin olin siitä sillä hetkellä kiitollinen. Tiikerisolasta jatkoin elefenttiratsastukselle, mutta siitä kirjotan pian oman postauksen, sillä en halua suositella sitä ikinä kenellekään.

Takaisin Bangkokin sykkeessä ihmettelin sitä, miten paljon uskonto ja kuninkaallinen perhe vaikuttavat tavallisen thai-pulliaisen elämään. Joka viikonpäivälle on oman värinsä, esimerkiksi joka maanantai kaikki esat pukeutuvat keltaiseen kuninkaan syntymäviikonpäivän kunniaksi.

En voi sanoa erityisemmin pitäneeni Bangkokista. Pöndellä oli kivaa, ja ihmiset ovat toki ystävällisiä, mutta hyvin usein vain rahan takia. Rantaloma Thaimassa voi tietenkin olla ihan erilainen mitä mun kokemukseni Bangkokista, mutta mä taidan jättää sen silti väliin.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on TumblrShare on RedditEmail this to someone