Tieto lisää tuskaa

Mun Losin ja Vegasin matka on vähän kiikun kaakun tämän tyhmän sairastelun takia. Mutta broidi lupasi kustantaa mulle parhaan lahjan ikinä eli matkustusluokan upgreidauksen noilla pidemmillä lennoilla. Mähän olen jo ajat sitten tarkastanut millä koneella lennän. Kyseessä pitäisi olla Unitedin 767. En mä mihinkään bisnekseen vieläkään ole itseäni tunkemassa, vaikka se vaakatasossa nukkuminen kovasti houkutteleekin. Mutta istuintilan lisäys 31 tuumasta 34 tuumaan ja penkin kallistuksen lisäys tuumalla on jo ihan bueno. Ja mulle ihan uusi kokemus, mä kun yleensä istun jossain karjavaunun perällä.

Ei se 767 tosin ole ainoa kone, jolla nyt lennän. Toisen osuuden kone on todennäköisesti 757, myöhemmin on vuorossa 737 ja sitten taas paluumatkalla 767. Vanhoja koneita kaikki. Mutta mä aion tässä soveltaa mun lentopelkooni sitä Zimbabwessa oppimaani logiikkaa; kun ne koneet on pysyneet ilmassa tähänkin asti, niin ei ne nytkään putoa.

United on juuri saanut uusia 787 Dreamlinereita, joten olisi siistiä päästä ekaa kertaa sellaisen kyytiin. Lueskelin tosin tässä uutisia viimeisimmistä muutoksista siihen Dreamliner -tilaukseen, sillä United vaihtoi alkuvuodesta kymmenen koneen tilauksen Dreamlinereista 777 -malliin, joiden toimitus alkaa jo ensi vuonna. Boeingille se sopi hyvin, koska Dreamlinereiden tilauskirjat olivat melko pitkälle buukattuja, ja nyt se saa myytyä Unitedin vaihtamat 10 konetta jollekin muulle. Samalla niiden kymmenen 777 koneen myynti Unitedille oli Boeingille lottovoitto, koska kyse on vielä vanhoista malleista, joiden tilauskirjassa oli tilaa ennen siirtymistä uuteen 777X malliin, jota monet odottavat. Se tarkoittaa siis Boeingille erävoittoa taistelussa Airbussia vastaan, sillä Airbussin 350 malleja ei ole vielä lähivuosina saatavilla Unitedille.

Unitedin luultiin ostavan ne kymmenen 777-300ER korvaamaan vanhoja laajarunkoisia 747, mutta se kai siirtääkin nuo uudet aiempien 777-200ER tilalle Newarkiin ulkomaan reiteille, jolloin 777-200ER koneita vapautuu kotimaan hubien välille. Unitedilla on päivittäin reilut 200 kotimaan lentoa hubista toiseen, joten isommat koneet tulevat siellä tarpeeseen. Osa vanhoista 747 kannattaa vielä pitää liikenteessä edullisten polttoainehintojen takia ja myös monien 767 koneiden käyttöikää jatketaan. Tämä on mielenkiintoista ja yllättävää, koska jopa Delta, jolla myös on vanhoja 747 koneita, aikoo vaihtaa ne uusiin.

United Continental on muuten maailman toiseksi suurin lentoyhtiö liikennemäärillä mitattuna. Ilmeisesti se viisi vuotta sitten tehty fuusio ei mennyt ihan putkeen, koska Unitedilla on jatkuva lakonuhka päällä ja se on myös surullisenkuuluisa myöhästymisistään. Ja tähän mun olisi pitänyt lopettaa näiden Unitedista kertovien artikkeleiden lukeminen. Mun lentopelolleni ei tehnyt yhtään hyvää lukea seuraavat kappaleet:

“It’s roulette every time I try to fly United,” said Jim Shelly, an oil-and-gas property owner in Houston and an elite United flier. He said recent disappointments on overseas flights include cancellations, delays, poor cabin service, old planes and broken entertainment systems.

He’s particularly concerned about a spate of mechanical problems he has experienced, mostly on Boeing 767-300 widebody planes, and said he now consults the United app regularly to watch for notices of mechanical problems on planes he’s not even taking.

Hengitä rauhallisesti. Muista Zimbabwe. Vanha Boeing on hyvä. Mitä vanhempi sen parempi.

ZIMBABWE!!!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.