Reissunaisen reppu: Intia 2011 – Delhi

Delhi by Vintagella @ 2011-12-24 – 09:55:51

Saavuin Delhiin aikaisin aamulla, ja tunnistin oman nimeni – tai ainakin jotain siihen suuntaan – kyltistä lentokentällä. Kun mun lentokenttäkuskini pitkän etsimisen jälkeen löysi oikean hotellin, otin ihan ekana pienet torkut. Sitten lähdin ulos, ilman karttaa, koska hotellistahan sellaista ei tietenkään saanut. Olin täysin pihalla, ja ilman mitään suunnitelmaa kävelin varovasti johonkin suuntaan. Aika pian totesin, tarvitsen kartan tai oppaan tai mielellään molemmat.

Aloin siis neuvottelemaan tuk tuk -kuskin kanssa päivätaksasta nähtävyyksien kiertelylle ja pienelle shoppailulle. Päädyttiin hintaan 800 rupiaa, joka kuskin tyytyväisyydestä päätellen oli ihan liikaa, mutta mun mielestä aika sopiva summa monen tunnin seikkailusta ympäri Delhiä. Ja seikkailuhan siitä nimittäin tuli, yhdessä vaiheessa ajettiin esimerkiksi tuk tuk -korjaamolle, koska meidän tuk tukista hajosi kytkin!

TukTuk

En maksanut kyydistä mitään etukäteen, joten kuljettaja piti mua hyvin silmällä koko päivän eikä hukannut mua markkinoillakaan. Mähän sekoitin se kuskin koko ajan niihin muihin, enkä ollut ollenkaan varma, että mitä tuktukia kohti mun pitää suunnata. Se kuski oli onneksi valppaana. Se vei mut hyvään ravintolaan kun sanoin, että mulla on nälkä, ja jos aluksi jännäsin liikennettä ja istuin hiukan pelokkaana tuk tukin penkillä, loppupäivästä istuskelin siellä jo rennosti penkkiin nojaillen. Ja opin ehkä tunnistamaan mun kuskinkin.

Intia

Kun palasin iltapäivällä mun kaupunkikierrokseltani New Delhistä hotellille, oli mun trinidadilainen kämppis saapunut Lontoosta. Kuudelta piti tavata loputkin matkakaverit hotellin aulassa, ja ihan kivalta porukka vaikutti. Joukossa oli se yksi pakollinen aussi, yksi uusiseelantilainen, yksi kanadalainen, kolme brittiä, yksi irkku, kaksi saksalaista ja yksi iranilainen.
Lähdettiin ekalle yhteiselle illalliselle oppaamme Dushyantin johdolla.

Kävely pimeillä Delhin kujilla oli ihan omanlaisensa kokemus. Suitsukkeet ja samusumu tuoksuivat, siellä täällä oli nuotioita ja roskakasoja. Oli ahdasta eikä jalkakäytäviä ollut, vaan parasta oli kävellä siellä missä muukin liikenne kulki. Joku porukasta totesi, että paikallisissa autoissa on töötti päällä oletuksena, ja jos haluat, ettei se tööttää, painat sitä. En vielä sillä hetkellä tiennyt, että se auton tööttäys tulee soimaan korvissa seuraavien päivien aikana taukoamatta.

Old Delhi by Vintagella @ 2011-12-26 – 10:29:49

Ensimmäisen varsinaisen matkapäivän ohjelmaan kuului kierros Old Delhissä, jonne suunnattiin metrolla. Oli ihan hienoa, että naisilla oli omat vaunuosastot metrossa, mutta se ei pelastanut meidän porukkaa pieneltä säikähdykseltä. Teheranilaisen naisen laukku nimittäin viillettiin auki, ja jännää sinänsä, että se oli meistä varmaankin ainoa, joka kantoi passiaan laukussaan eikä passikukkarossa esim. vyötäröllä. Mitään laukusta ei kuitenkaan oltu ehditty ottaa, joten opetus oli hyvä.

Jama Masjidin moskeijan rapuilta näin lintuparven, jota ensin luulin puluiksi. Tarkempi tiirailu osoitti kyseessä olevan kotkia, joita joku houkutteli paikalle heittelemällä lihaa ilmaan läheisen rakennuksen katolta. Se tuo kuulemma hyvää onnea.

Puluja

Me ei heitelty lihaa linnuille vaan käytiin vapaaehtoistyössä leipomassa leipiä paikallisen Hurstin toimipisteessä. Meidän piti myös syödä siellä, lattialla istuen kuten muut, lautanen ojossa odottamassa, että joku kauhoo siihen ämpäristä ruokaa. Ja sitä syötiin tietenkin sormin ja meidän leipomamme leivän avulla.

Intia

Iltapäivällä lähdettiin bussilla kohti seuraavaa kaupunkia, jonne saavuttiin illansuussa. Matkalla nähtiin jos jonkinlaisia elikoita bussin ikkunasta. Irkku kysyi innoissaan muilta: ”Did you see the giraffe?!” Hetken kesti tajuta, että se tarkoitti kamelia. Irkkuaksentti on joskus vähän haastavaa ymmärtää.

Kameli vai kiraffi?

P.S. Intian seikkailu jatkuu pian toisenkin postauksen verran.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on TumblrShare on RedditEmail this to someone