Mitä yhteistä on meikeillä ja rokotuksilla?

Mulla on mielenkiintoista asiaa kosmetiikkaan ja rokotuksiin liittyen. Mitä yhteistä näillä kahdella on, selviää tästä tekstistä hieman myöhemmin.

Pienenä tarkennuksena ensin, että meikit ei kiinnosta mua juuri yhtään. Oma eyelineri on ollut käytössä kevyesti 20 vuotta, ei siis täysin sama putkilo, mutta sen silmärajauspurtilon brändiä en käsittääkseni ole vaihtanut vuosikausiin. Suunnilleen samaa voi sanoa ripsarista ja kulmaväristä. Sen sijaan, että ostelisin enemmän kosmetiikkaa oman tulotason nousun myötä, käytän sitä itseasiassa entistä vähemmän ja olen varovaisen kiinnostunut vähentämään kaikkia kemikaaleja iholla. Luonnonkosmetiikastakaan en kuitenkaan ole erityisen innostunut. En siis todellakaan ole meikkimaailman trendien aallonharjalla. Countour-trendi meni multa kaukaa ohi ja olen kieltämättä ollut ihan pihalla myös Kardashianien ja Jennerien ryntäyksestä kosmetiikkamarkkinoille. Vasta nyt kuulin, että KYLIE Cosmetics on olemassa. Lisäksi mä olen melkoisen ulkona some-vaikuttajista ja seuraan vain muutamia vloggaajia tai bloggaajia, joiden tuottama sisältö ei yleensä pyöri kosmetiikan tai muodin ympärillä. Tämä kauneusvaikuttajien maailma on mulle siis ihan vieras enkä oikeastaan ymmärrä miten kauneus tai seuraajien määrä voi olla jonkun elämä pääsisältö. Noh, asiaan.

Mun kiinnostus tähän kosmetiikka ja rokotus -tarinaan alkoi Youtubesta, jossa surffailin alunperin Jenna Marblesin videoita katsellen ja päädyin jotenkin sitä kautta meikkigurujen videoihin. Mikään ei voita Jennan humalaista mekkitutoriaalia, mutta musta oli mielenkiintoista katsoa, miten tyypit kuten Jeffree Star meikkaavat kaikilla uusilla tuotteilla, joista mä en ole koskaan kuullutkaan ja sellaiseen tyyliin, jota mun 90-luvulle jäänyt meikkaustaitoni ei edes tunnista. Seuraavaksi tutustuin KYLIE Cosmeticsin arvioihin. Nykyään markkinointi toimii näiden mielipidevaikuttajien kautta niin, että kosmetiikkafirmat lähettävät ennen tuotteiden julkaisua uutuustuotteensa Youtuben meikkiguruille, mutta huonon kritiikin jälkeen Jeffree Star on tiputettu pois KYLIE Cosmeticsin postituslistalta. Sehän ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö boikotoidut vloggaajat voisi ostaa tuotteita itse ja julkaista niistä oman arvionsa miljoonille seuraajille. Miljoonien seuraajien Kardashianit ja Jennerit voivat siis helposti tehdä rahaa kosmetiikalla, mutta toisaalta ovat myös kritiikin kohteena eivätkä voi mitenkään estää huonoja arvosteluja, mikäli tuotteiden laadussa on jotain vikaa. Tämä aspekti sosiaalisessa mediassa kiinnostaa mua ja sen takia itseasiassa jumituin näihin kosmetiikka-arvosteluvideoihin, vaikka en kyseisiä meikkejä aio edes hankkia.

Pian ymmärsin, että Jeffree Starillakin on oma kosmetiikkakokoelma ja webbikauppa. Jos brändi on tunnettu ja sosiaalisessa mediassa iso seuraajajoukko, niin itse tuotteen luominen aasialaisissa laboratorioissa ja kosmetiikkatehtaissa on itseasiassa se helppo juttu. Jokunen suomalainenkin julkkis on keksinyt tämän ansaintatavan. Kardashianithan (jotka on niitä harvoja somevaikuttajia, jotka mä edes tiedän) lanseeraavat tuotteita liukuhihnalta ja hyödyntävät julkisuusarvonsa isosta rahasta. KYLIE Cosmetics perustettiin näköjään 2016 ja Kylie aloitti brändinsä tuotteistuksen Lip Kiteillä. Sen jälkeen on lanseerattu aika monta uutta meikkikokoelmaa: Koko, Kris Kollection, Kourt x Kylie, Weather, KKW X Kylie, Holiday, Birthday.. Tässä kohtaa mä olen oikeastaan helpottunut, että olen niin kujalla kaikesta tästä kauneusbisneksestä. Eipähän kulu yhtään rahaa mihinkään meikkiuutuuksiin. Kovin paljon oikeasti uutta tällä alalla ei musta ole. Silmiin laitetaan tänäkin päivänä luomiväriä ja huuliin huulipunaa. Näissä kokoelmissa on siis lähinnä kyse erilaisista sävyistä ja koostumuksista. Taustalla toimivat meikkilaboratoriot ja lähes koko myynti perustuu suosioon sosiaalisessa mediassa.

Jeffree Star oli itseasiassa tatuointitaiteilija Kat Von D:n ystävä aiemmin. Ja myös Kat Von D:llä on oma kosmetiikkabrändi. (Tätäkään mä en tiennyt.) Youtubessa tutustuin noin vuosi sitten tapahtuneeseen hurjaan draamaan näiden kahden meikkibrändin välillä. Kutsuin näitä henkilöitä meikkibrändeiksi, koska Kat Von D:n meikkibrändi on nimeltään Kat Von D ja Jeffree Starin Jeffree Star, eli heidän omat persoonat ovat brändissä hyvin vahvasti läsnä. Ihan kuten Kylie Jennerinkin. Mikäli nämä henkilöt jollakin tavalla mokaavat julkisuudessa, niin se vaikuttaa suurella todennäköisyydella suoraan heidän tuotteidensa myyntiin.

Tässä draamassa siis Kat Von D syytti Jeffreytä logon varastamisesta kaveriltaan ja kertoi esitelleensä Jeffreyn omalle meikkilabralleen eli käytännössä aloittaneensa koko Jeffree Starin brändin. Luonnollisesti Katin video Youtubessa aiheutti Katin fanien hurjan paskamyrskyn Jeffree Staria kohtaan. Jeffree Star ei tietenkään Katin hyökkäystä sietänyt vaan julkaisi oman vastineensa koko stooriin. Kiistelyssä nousi esiin myös vegaanius, sillä Kat Von D on vegaani ja meikit tietysti myös. Jeffree Star puolestaan ei ole vegaani, mutta meikit ovat. Star perustelee sen mielestäni ihan asiallisesti siten, että haluaa tuotteidensa olevan saatavissa kaikille, koska tietää monen oman seuraajansa olevan vegaani. Vastineessaan Star kertoi myös sopineensa logon idean käytön ja korvanneensa sen Katin kaverille. Joka tapauksessa, tällä dissauksella Kat Von D vahingoitti Jeffree Starin brändiä, vaikka väitti tarkoituksen olevan vain erottaa oma brändinsä Starista ja Starin kosmetiikasta.

Näiden draamavideoiden jälkeen kumpikaan osapuoli ei ilmeisesti hetkeen haukkunut toista. Kat Von D on nyt raskaana haluaa luonnollisen, lääkkeettömän synnytyksen doulan kanssa kotonaan, ja korosti samaan hengenvetoon olevansa avoimesti vegaani ja tietävänsä miten haastavaa julkisuus voi olla, mutta haluaa kuitenkin kertoa kaikille, että ei aio rokottaa lastaan.

(Onko se muuten jo tullut ilmi, että Kat Von D on vegaani?)

Jos kutsuin tuota aiempaa draamaa ja niitä videoita seurannutta tapahtumaa sanalla paskamyrsky, niin miten nyt voisin kuvata yleisön reaktiota tuohon Katin rokotusvastaiseen kommentiin. Mikä on pahempi kuin paskamyrsky, haihurrikaani? Ihmiset ilmeisesti boikotoivat ihan hulluna Kat Von D:n meikkejä. Jeffree Star ei ole ottanut kantaa keskusteluun, paitsi postaamalla Twitteriin mystisen viestin, joka saattoi liittyä tai olla liittymättä koko asiaan: ”KARMA”. 😀

Mielenkiintoista tässä on ensinnäkin se, miten nykyään voi rakentaa brändin sosiaalisessa mediassa tyhjästä ja luoda sitten hurjan bisneksen sen ympärille. Käytän tässä Kylie Jenneriä yhtenä esimerkkinä some-vaikuttajasta, koska neidillä on yli 100 miljoonaa seuraajaa ja KYLIE Cosmeticsin myynti oli viime vuoden elokuuhun mennessä 420 miljoonaa dollaria. Kat Von D on ollut myös hurjan suosittu, kuten Kim Kardashianin KKW ja Rihannan Fenty Beauty. Nämä neljä muodostavat itseasiassa 30 pinnaa kaikesta kosmetiikan nettikauppamyynnistä USA:ssa.

Toinen mielenkiintoinen asia tässä koko casessa on se, miten helposti brändiään voi itse vahingoittaa. Vain Kat Von D itse tietää mitkä ovat aineelliset vahingot rokotusvastaisuudesta puhumisesta, mutta tuskin välittää siitä pätkääkään. Ottaen huomioon miten pitkään Kat on ollut julkisuudessa, tämä rokotekalabaliikki ei varmasti tullut Katille yllätyksenä. Vaihtoehtona olisi nimittäin ollut olla hiljaa rokotusvastaisuudesta kun tietää varmasti myös sen, miten se jakaa mielipiteitä. Ennemminkin epäilen, että Kat Von D uskoo itse asiaansa ja haluaa oman mielipiteensä esiintuomisella vaikuttaa ihmisiin, vaikka oma bisnes ottaakin siinä samalla vähän osumaa.

Mitä tulee rokotuksiin, niin Kaari Utrion kommentti Seurassa on musta hyvä. Siinä kirjailija pohtii rokotusvastaisuutta historioitsijan näkökulmasta ja pitää sitä järjettömänä. ”Ylellisyydessä meillä on varaa halveksua lääketieteen saavutuksia, jotka ovat tehneet nykyisen turvallisuutemme mahdolliseksi. Mitä tapahtuu, kun rokottamaton nuori lähtee reppureissulle kaukomaahan ja kohtaa siellä vaarallisen viruksen?” Kaari Utrio kysyy. Rokotusvastaisuus on nimenomaan helppoa silloin, kuin suurella osalla väestöä on rokotteella saatu suoja tappavia tauteja kohtaan. Jos joku jättäisi vauvansa rokottamatta siitä huolimatta, että nuo tappavat taudit pyörisivät naapurustossa, alueen kouluissa ja päiväkodeissa, niin sitten muakin kiinnostaa jo kuulla perustelut rokotevastaisuudelle.

Onhan se nyt vähän ironista, että tatuointitaiteilija ei halua pistää kemikaaleja vauvaansa.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInShare on TumblrShare on RedditEmail this to someone

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.